torsdag 28. oktober 2010

Naturen, kjønnsroller eller bare tilfeldig?



Ligger det i naturen at en jente leker med dukker og gutter leker med biler? Eller er det tilfeldig? Eller er det etter hvordan man blir oppdratt? Jeg syns det er så rart å se hvordan Lille S plutselig forstår at smykker skal henge rundt halsen og lekebiler skal kjøres fremover med og sier brrrr.
  Soffi elsker å pynte seg med mammas smykker og vesker, og når ho ser en reklame på TV som er ROSA og glitrende, blir ho helt paralysert som om det er det vakreste ho har sett. Og jeg må si at jeg går veldig sjeldent med smykker, så jeg vet ikke om ho har fått det med seg engang. Ligger det da til naturen at jenter elsker rosa og prinsesser? Og at gutter liker biler og superhelter? Eller er det noe vi lærer de? Det virker jo ikke som at det er noe vi lærer de, når det begynner såpass tidlig som før barnet har fylt 1 år.

  Jeg ser jo bare på de barna jeg kjenner.. Alle jentene elsker rosa og prinsesser men sofie f.eks elsker også å leke med biler. Og noen av guttene liker sport og superhelter, men andre liker kanskje smykkene til mamma og liker fargen rosa. Hvordan blir det sånn? Ingen som vet. noen mener det er vi som oppdrar barna som bestemmer hvordan det blir og andre mener at det er tilfeldig at barna liker det sånn.
   
Bare noen tanker en torsdags kveld.

3 kommentarer:

  1. Det kalles arv og miljø det vennen. Du kan lese litt mer her: http://folk.uio.no/terjekr/Genetikk/Helix10/Arv%20og%20miljo%20bestemmer%20hvordan%20vi%20blir.htm

    SvarSlett
  2. Det går ann å være litt mer nedlatende Vemund. Hvis du klarer ;)

    SvarSlett
  3. Interessant det der. Og forskere er jo uenige om det er arv eller om det er miljø som er det viktigste. Jeg har tre gutter og ei lita jente. Jenta på 14 måneder er fortsatt "lik" slik gutta var. Men jeg regner med at jeg vil få se noen forskjeller etterhvert. Gutta mine ble etterhvert helt hekta på Sabeltann, for eksempel. Blir spennende å se om vesla blir like hekta...

    SvarSlett